Učešće zaposlenih u dobiti nije zarada - Kako se oporezuje novac koji firma deli radnicima
Izvor: Biznis.rs
Sreda, 07.10.2026.
11:24
Sreda, 07.10.2026.
11:24
Ilustracija (Foto: Billion Photos/shutterstock.com)
Zakon o porezu na dohodak građana propisuje da se u ostale prihode ubrajaju i druga primanja koja po svojoj prirodi predstavljaju dohodak fizičkog lica. Među njima su i primanja koja zaposleni ostvaruje po osnovu učešća u dobiti koju je poslodavac ostvario tokom poslovne godine.
Pravila Zakona o radu omogućavaju da se ugovorom o radu ili odlukom poslodavca utvrdi pravo zaposlenog na učešće u dobiti, u skladu sa zakonom i opštim aktom poslodavca. Istovremeno, zarada zaposlenog obuhvata i primanja koja predstavljaju doprinos zaposlenog poslovnom uspehu poslodavca, poput nagrada i bonusa.
Međutim, u slučaju učešća u dobiti zakon predviđa drugačiji poreski tretman od redovne zarade. Ovo primanje se ne smatra zaradom, već drugim prihodom fizičkog lica.
Na prihod po osnovu učešća u dobiti obračunava se porez po stopi od 20 odsto. Poreska osnovica nije ceo bruto iznos, već se bruto prihod prethodno umanjuje za normirane troškove u visini od 20 procenata.
Pored poreza, na ovu vrstu primanja obračunava se i doprinos za penzijsko i invalidsko osiguranje. Osnovicu za obračun doprinosa predstavlja oporezivi prihod, odnosno iznos nakon umanjenja bruto prihoda za normirane troškove.
Ministarstvo finansija u svom mišljenju ukazuje da je ovakav tretman posledica same prirode primanja. Zaposleni novac dobija zbog svog rada i doprinosa poslovnom uspehu poslodavca, pa se na taj prihod obračunava i plaća doprinos za PIO.
I ranije mišljenje Ministarstva rada, zapošljavanja i socijalne politike ukazivalo je na isti princip. U njemu je navedeno da primanja zaposlenih i članova organa uprave po osnovu učešća u dobiti, koja se ostvaruju zahvaljujući njihovom radu i doprinosu poslovnom uspehu društva, imaju poreski tretman drugih prihoda, ali podležu plaćanju doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje.
Sa druge strane, na primanje zaposlenog po osnovu učešća u dobiti ne plaća se doprinos za zdravstveno osiguranje. Razlog je to što je zaposleni već osiguran po drugom osnovu – po osnovu radnog odnosa.
Dakle, kod isplate zaposlenom po osnovu učešća u dobiti primenjuje se porez na druge prihode od 20 odsto, uz prethodno umanjenje bruto iznosa za 20 odsto normiranih troškova.
Na tako utvrđen oporezivi prihod plaća se i doprinos za PIO, dok se doprinos za zdravstveno osiguranje ne obračunava.
Komentari
Vaš komentar
Rubrike za dalje čitanje
Potpuna informacija je dostupna samo komercijalnim korisnicima-pretplatnicima i neophodno je da se ulogujete.
Pratite na našem portalu vesti, tendere, investicione projekte, grantove i pravnu regulativu.
Registracija na eKapiji vam omogućava pristup potpunim informacijama i dnevnom biltenu
Naš dnevni ekonomski bilten će stizati na vašu mejl adresu krajem svakog radnog dana. Bilteni su personalizovani prema interesovanjima svakog korisnika zasebno,
uz konsultacije sa našim ekspertima.

Serbia Edition
Serbische Ausgabe
Izdanje BiH
Izdanje Crna Gora